BORIS GODUNOV –
mies kuin unelma
BORIS GODUNOV – THE PLAY
Puškin kirjoitti näytelmän karkotuksessa yhden vuoden aikana. Saatuaan sen valmiiksi hän huudahti: ”Hyvä Puškin, hyvä paskiainen. Suutelen sinua runolliseen perseeseesi.” Näytelmää ei esitetty. Se sai ensiesityksensä, tsaarin sensuroimana, 33 vuotta Puškinin kuoleman jälkeen.
Vsevolod Meyerhold päätti tehdä näytelmästä sensuroimattoman version 1937. Stalin esti sen ja antoi seitsemällätoista puukoniskulla murhauttaa hänen näyttelijävaimonsa Zinaida Reichin tämä asuntoon. Antoipa Stalin murhauttaa myös Meyerholdin.
Puškinia Stalin sen sijaan rakasti niin paljon, että nimitti lyseokaupunki Tsarskoje Selon ja kaupungin tuntumassa sijaitsevan sotilaslentotukikohdan Puškiniksi. ”Niin paljon hän taidetta arvosti”, totesi Osip Mandelstam, jonka Stalin myös murhasi.
Kalle Holmberg ohjasi 1985 Helsingin kaupunginteatteriin toistaiseksi ainoan Boris Godunov näyttämöversion Suomessa.
PUŠKININ ISÄT
A. Puškin eli Venäjän tsaarivaltakunnassa vuosina 1799–1837 lyhyen, mutta raskaan aatelismiehen elämän jota kuitenkin virkistivät monenlaiset ilot, kuten juopottelu, väkivalta, uhkapelit ja arvaamattomat naissuhteet. Siitä huolimatta ja juuri siksi, itsetuhoisen elämäntyylin johdosta hänestä tuli suuri runoilija, jota pidetään venäläisen kirjallisuuden isänä. (Emme juuri tiedä millainen isä hän oli aviollisille biologisille lapsilleen, hänen kuollessa niitä oli neljä, vanhin viisivuotias.)
Puškinin omasta isästä tiedämme ainakin sen että tämä ikävä kitupiikki omisti ranskalaista filosofista kirjallisuutta käsittävän kirjaston. Puškinin yhteiskunnallisen ajattelun alkuisiä olivatkin ranskalaiset filosofit, kuten Voltaire.
Puškin kirjoitti vuonna 1825 kuningasnäytelmän Boris Godunov. Hän sai innoituksen tähän näytelmään Shakespearelta, joka oli hänelle suuri esikuva ja kirjallinen isähahmo.
Puškin kuoli elämäntapasairauteen, mustasukkaisuuskohtauksen seurauksena, sarvipäisenä aisankannattajana, kaksintaistelussa verrattain nuorena, jolloin hänestä tuli kuolematon miesnero.
VALKOISEN MUNAN HISTORIA
Onko historian kirjoitus tallentamista? Vai onko se ennemminkin sitä että jotain pyyhitään jälkikäteen pois niinkuin sitä ei olisi koskaan ollutkaan? Kuten naiset, karhut ja köyhät?
Kenen historiaa meidän pitää muistaa?
Onko historiankirjoitus opetusnäytelmä, joka tuottaa parempaa elämää?
DEMOKRATIA
Demokratia ei kuulu teatteriin. Tämä näytelmä on siitä opettavainen esimerkki. Mutta on tahmeassa demokratiassa vinkeitäkin puolia, siellä esimerkiksi saattaa vahingossa kahden naisen tyttärestä tulla pääministeri.
Patriarkan järjestäytyneessä tyranniassa, jossa sotilaiden äiditkin ovat terroristeja, tällainen hauska sattumus ei koskaan olisi mahdollinen.
KUNINGASNÄYTELMÄ
Eräänlainen käsikirja ikuisen patriarkaatin kiertokulkuun valehtelun, tyrannian ja manipuloinnin keinoin.
USKONNOLLISET KULKUEET
Kulkueiden, kuten ortodoksisen ristisaaton, taustalla on dionyysinen ritualistinen falloskulkue. Sen juuret ovat taas Egyptissä, kuten historioitsija Herodotos toteaa: Fallosten sijasta egyptiläiset ovat keksineet noin kyynäränpituisia nuoralla vedettäviä kuvia, joita naiset kantavat ympäri pitkin kyliä. Niissä on nuokkuva miehenkalu, joka ei ole paljoa pienempi muuta ruumista.
Miehenkalu on sittemmin vaihtunut ristiksi, hedelmällisyys selibaatiksi ja hävytön dionyysinen tanssi hartaaksi taivaltamiseksi. Perusidea on kuitenkin sama: rituaali on Miehen. Päähenkilö, oli se sitten Dionysos tai Jeesus, saapuu paikalle aasilla ratsastaen.
KUUSAMON SUURPETOKESKUS
Humanistinen poikkitaiteellinen hanke, jossa Sulo Karjalainen – niminen mies päätyi elämään multisuhteessa useiden vangittujen karhujen kanssa. Hankkeen taustalta paljastui sittemmin vyyhti talouspetoksia, sodomiaa ja lähisuhdeväkivaltaa, jossa tarvittiin virkavallan apua: poliisi lopetti Sulon kimppuun käyneen Tara-karhun.
Pariskuntaa läheltä seurannut Pasi Jäntti kertoo Ilta-Sanomille, että Tara oli luonteeltaan hyvin pahankurinen karhu.
– Se oli sellainen aggressiivinen tyyppi, aina tuhmana. Muut karhut ovat täällä ihan jees. (IS 12.4.2022)
SUURET POROMIESSODAT
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen 451/2024 mukaisesti läntisen poronhoitoalueen karhunpyyntikiintiö on 10 karhua ja itäisen poronhoitoalueen kiintiö 60 karhua. Kiintiötilanne ja saaliiksi saadut karhut ovat taulukoituna ja kartalle merkittyinä karhusaaliin saalisseurantasivulla. Taulukoista voit seurata karhun kannanhoidollisen metsästyksen tilannetta.
Karhun pyynnissä saa käyttää metsästyslain 32 §:n 1 ja 2 momenttien estämättä maalla kulkevaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa (moottorikelkka) ja ilma-alusta (helikopteri) eläimen hätyyttämiseen ja jäljittämiseen. Karhun saa luvan nojalla ampua maalla kulkevasta moottorikäyttöisestä ajoneuvosta (moottorikelkka) tai ilma-aluksesta (helikopteri) tai niiden suojasta.
Kiintiö on täytetty, karhut on kaadettu!
Kaadetuista karhuista otetaan näytteeksi 1) lisääntymiselimet (kivekset tai kohtu ja munasarjat) 2) yläleuan kulmahampaan takana oleva pieni jäännehammas juurineen iänmääritystä varten 3) noin 50 gramman pala maksaa 4) noin 100 grammaa reisilihasta 5) noin 50 grammaa pallealihasta 6) poskilihas. Jokainen (1 – 6) näyte laitetaan omaan muovipussiinsa ja pakastetaan ennen lähettämistä suurpetotutkimukseen Taivalkoskelle.
TYÖRYHMÄ
Sanna Hietala on ohjaaja, näytelmäkirjailija ja näyttelijä. Tämä Sipoonkorvessa lymyävä metsäsopraano on valmistunut mm. uimamaisteriksi, joten merenpinnan nousu ei pelota. Tervetuloa ilmastonmuutos, meillä on siihen varaa!
Ville Sandqvist on ohjaaja, teatterintekijä, näyttelijä ja tutkija, joka oltuaan liian kauan poissa teatterilavoilta kykenee esittämään enää ainoastaan itseään.
Iiro Ollila on ohjaaja, säveltäjä, muusikko, improvisoija ja dekadentti dandy. Tämä enharmonisesti des-seksuaalinen henkilö säveltää sekä vakavaa että naurettavaa musiikkia. Hänellä on aina ollut hitsin hankala fiilis.
Nuutti Koskinen on ohjaaja, kuvataiteilija, maisteri, saaristolaivuri sekä lukion Mister Sääri -kilpailun voittaja 1992. made of ??concrete, heroic. Crumbling, dirty. Volumetric lighting, nighttime.
Jorma Uotinen on ohjaaja, koreografi ja ranskalainen ritari. Uotisen erityinen ansio on, että hän on tehnyt koreografian kaikkiin Suomessa nähtyihin Boris Godunov-aiheisiin teatterikappaleisiin.
Noora Salmi on ohjaaja, pukusuunnittelija ja askartelija. Tämä lahtelaislähtöinen realisti yllättää yleensä itsensäkin kaoottisen näpertelynsä lopputuloksella.
Heini Maaranen on susirajalta karannut passiivis- aktiivinen ohjaaja, lavastaja ja nukkesuunnittelija.Tämä kuumaliimalla näppinsä karaissut paatunut paskartelija on kova sotkemaan, osaa siivota.
Saku Kaukiainen on ohjaaja, valo- ja äänisuunnittelija sekä muusikko, kaksi kertaa hymypatsas palkittu koululainen ja melkein Jussi palkittu elokuvantekijä.
Esitysdramaturgia ja esityksen konsepti työryhmän.
ROOLEISSA
Ville Sandqvist
Ville, teatteritaiteen siniverinen miesnero, joka näyttelee näytelmässään Isä Prostatan, Étu Rauhasen ja Puškinin roolin. Tanssii näytelmän jälkeen Annan tanssin.
Iiro Ollila
Ruhtinas Penis, royalisti, joka näyttelee Villen näytelmässä Penistä.
Sanna Hietala
Karhu. Lausuu Villen näytelmässä Shakespearea.
VIDEOLLA JA ÄÄNENENÄ
Tobias Zilliacus
Kokki Spiridon Ras-Putin Mikojan
Mikko Pörhölä
Unelmien mies Mimmi Hevonen
Jarmo Heikkinen
Dokumentaarinen ääni
Otso
Pojan ääni
Haastateltavat
Tuomas Parkkinen Jorma Uotinen Tobias Zilliacus
LAINAUKSET
William Shakespeare: Hamlet (käännös Paavo Cajander ja Matti Rossi)
Myrsky (käännös Paavo Cajander)
Richard III (käännös Matti Rossi)
Aleksandr Puškin: Boris Godunov (käännös Matti Rossi)
Anna Ahmatova: Pohjoinen elegia. Kolmas (suom. Marja-Leena Mikkola)
Eino Leino: Lapin kesä teoksessa Vapauden kirja. Runovalikoima
Ilpo Huhtaniemi: Hyvä ja paha testosteroni Yleisradio, Sean Ricks: Tulevaisuustapahtuma Aurora. Nadya Tolokonnikova – Rohkeutta on toimia pelosta huolimatta
Joe Rogan-podcast jakso #2219
Vesa-Matti Loiri: Lapin kesä (Hietanen, Wesslin, Leino)
KIRJALLISUUS JA MUUT LÄHTEET
Svetlana Aleksejevitš: Neuvostoihmisen loppu
Anne Appelbaum: Gulag. Vankileirien saariston historia
Arkadij Babtjenko: Krigets färger / Rysslands förlorade seger
Walter Benjamin: Moscow Diary
Geoffrey Chaucer: Canteburyn tarinoita Ian Garner: Z-sukupolvi. Venäjän fasistiset nuoriso- ja lapsisotilaat
Boris Godunov käsiohjelma HKT:n vuoden 1985 esityksestä
Jaques Le Goff & Nicolas Truong: Kroppens historia under medeltiden
Anneli Heliö: Anna Ahmatovan elämä – aika ja runot Herodotos: Historiateos
Bell Hooks: lukuisia kirjoja
Osip Mandelstam: Tidens larm
Juha Meriläinen: Putinin alttaripoika
Hannu Mäkelä: Pushkinin enkeli
Sofi Oksanen: Samaan virtaan
Aleksandr Puškin: Moskovasta Kaukasukselle. Valitut runot 1815-1836
Ville Sandqvist: Minä, Hamlet. Näyttelijäntyön rakentuminen.
Mihail Šiškin: Viha ja kauneus / Sota vai rauha
Ville-Juhani Sutinen: Ruoka, valta ja nälkä 1900 luvun diktatuureissa
Miikka Tamminen: Keskiajan hirviöt
Hannu Väisänen: Anna Ahmatovan neljä huonetta
Book of Tasty and Healthy Food: Iconic Cookbook of the Soviet Union
Long Play, lyhyet: Miksi Putin on jatkuvasti iltapäivälehtien kansissa?
David Lynch (RIP)
KIITÄMME
Juuso Voltti
Otto Sandqvist
Mauno Ollila tranceriffistä
Jussi Virkkumaa
Niina Lindroos
Nukketeatteri Kuuma ankanpoikanen
Tatu Mönttinen
Mikko, Unni ja Alisa
Barbro
Aku Korhonen
sekä toisiamme
AMATSONIEN KARKOTUS – MANAUS
Silmä, silmä, nenä, nenä, korva, korva, suu,
persereikä ja virtsaputken suu.
Yhdeksän.
Kolme kertaa kolme on yhdeksän.
Isä, Poika, Pyhä Henki, yhdeksän.
Mies on kosmos täydellinen,
kaikkeus yhdeksänaukkoinen.
Yhdeksän.
Myös neito puhdas neitseellinen,
on miehen lailla yhdeksänaukkoinen.
Yhdeksän.
Soolo:
Mutta neitsyytensä menettänyt on uhmannut Isää,
antanut puhkaista itseensä yhden aukon lisää,
josta Perkele pääsee häneen sisään.
Luikahtamaan!
KATEUS
Hera sokaisi Teiresiaan, koska tietäjä paljasti Zeukselle salaisuuden: jos seksuaalinen mielihyvä jaetaan kymmeneen osaan, nainen saa niistä yhdeksän ja mies vain yhden. Tämän epäsuhdan torjumiseksi näkivät alkukirkon kirkkoisät tärkeäksi julistaa koko seksi pannaan. Seksin lisäksi pannaan julistettiin varmuuden vuoksi nauru, tanssi, jongleeraus, kasvojen maalaaminen, veri, sperma, hiki, kyyneleet, teatteri, kylpylät, urheilu, runsaat ateriat, värikäs pukeutuminen ja raha. Myös unien näkeminen julistettiin pannaan, ne kun viekoittelivat puolustuskyvytöntä ihmistä.
Vanhan venäläisen sanonnan mukaan kateutta on kyky kestää satasen menetys jos sillä saa aiheutettua naapurille viidenkympin tappion.
KASTRAATIO
Fundamentaalinen patriarkaatti seisoo uskonnollisen monoteismin jykevällä jalustalla. Vanhatestamentillinen Jumala on niin juutalaisten, kristittyjen kuin Islamin peruskallio, kaikkivoipa Isä. Tämän Miehen merkittävin vihollinen ja uhka on nainen. Naisen ylivoimainen ase on seksuaalisuus, se sensuaalinen pimppi. Erilaiset manaukset ja rituaalit, mutta myös tämän vaarallisen vulvan ympärileikkaus, typistäminen ja haavapintojen yhteen ompeleminen on perinteinen tapa suojautua naiselta.
Tehokkain tapa Miehen suojautua naiselta on kuitenkin itsensä kastroiminen. Itsekastraatio olikin varhaisten kirkkoisien suosikkiharrastus.
Tämä hieno perinne säilyy tänäkin päivänä ja sitä vaalitaan esimerkiksi armeijan harmaissa. ”Olisin koska vain valmis uudestaan antaa leikata kaluni, mutta harmi kun sitä ei voi antaa tehdä toista kertaa.” -Näin viestitti tyytyväisyyttään mies, joka oli antanut Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkillä palkitun kapteenin leikata peniksensä irti. (IS 23.8.2024)
PENIS
Missä se on nyt? Säilöttiinkö se hillopurkkiin? Ehkä noita vei sen? Keskiajalla vapaana liikkuvat penikset saattoivat joutua noitien saaliiksi. Noidat varastivat peniksiä, pitivät niitä linnunpesissä ja ruokkivat niitä rehuilla.
ETURAUHANEN (lat. Prostata)
Mystinen patriarkaalinen elin, jonka tehtävä on antaa puhtia siemensyöksyyn ja tuottaa nestettä joka suojaa pikku siittiöitä vaginan happamassa ja vihamielisessä ympäristössä. Naisen vastaava elin on eturauhasen surkastuma.
ELON MYSKI
Teknologia pelastaa meidät.
ANNA
Richard III:n Anna Anna Ahmatova Puškinin Annat, Anna Kern, Anna Vulf ja Anna Olenina Anna Karenina
DIKTAATTORIN KEITTIÖ
Anastas Mikojan toimitti elintarviketeollisuuden kansankomissaarina Stalinin käskystä Herkullisen- ja terveellisen ruoan kirjan. Tämä koko kansan kirja sisälsi satoja reseptejä, joiden raaka-aineita ei ollut saatavilla. Mikojan loi loistavan uran Neuvostoliiton johtopaikoilla ja kohtasi luonnollisen kuoleman vuonna 1978.
Myös Vladimir Putinin isoisä Spiridon Putin toimi Leninin, Stalinin sekä NKVD:n pääkokkina. Hän kuoli joulukuussa 1965 ja ehti hyvin kertoa pikku Vladimirille patriarkaatin arvokasta sisäpiiritietoa.
PELASTUKSEN RESEPTI
Yksi 280 megatonnia hiilidioksidia sisältävä juottoporsas
30 grammaa liivatetta
1 porkkana
1 palsternakka
2 sipulia
vettä, suolaa, pippuria
Puhdasta ilmaa
Yksi korkean profiilin mainostoimisto
Runsaasti teknologisia innovaatioita
Valmistus
Hämmennä, sumuta, vatkuloi ja grillaa.
Upota nieluun vailla tunnontuskia.
JUMALAN PERSE
Kirkkoisä Augustinus kysyy ihmeissään: Posteriora eius quae sunt? Suomeksi: Mitä Jumalan takapuoli merkitsee?
Kysymys herää Jumalan sanoessa Moosekselle: Sitten kun otan käteni pois saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä.
Aikansa pohdittuaan Augustinus päätyy siihen, että Jumalan kasvot edustavat Hänen jumalallisuuttaan, ja Hänen Pakaransa ovat sana, joka on tullut lihaksi. Miesnero Michelangelo kuvasi tämän ”lihaksi tulleen sanan” pyhimmästä pyhimpään, Sixtuksen kappelin kattoon. Siellä Jumalan Perse iloisesti meille vilkuttaa, arvoituksiaan latelee.
RUNOISTA
Ne on puristettu unettomuudesta,
ne ovat syntyneet kynttilään valuneesta,
käyrästä karresta,
ne ovat – satoja valkoisia kellotorneja.
Runo on lämmin ikkunanlauta,
Ukrainan kuun alla.
Runot ovat mehiläisiä ja mesikoita,
ne ovat – pölyä, pimeyttä ja hellettä.
Anna Ahmatova, Huhtikuu 1940, Moskova
(suom. Anneli Heliö)
ESITYKSEN SANASTOA
Ours > Karhu
Frein! > Jarruta!
Poussoir de frein > Jarrumies
Colline du château > Linnanmäki
Je suis blessé > Olen haavoittunut
Je vais mourir > Kuolen
Je l’ai fait > I did this